Aktualności

« zobacz wszystkie aktualności

07 paź 2019

Co zmieni się w transporcie wodnym do roku 2030?

Plan działania na rzecz żeglugi śródlądowej na obszarze TRITII w ramach projektu TRANS TRITIA

 Co zmieni się w transporcie wodnym do roku 2030?

 Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju sp. z o.o. z Gliwic (GAPR), będąca członkiem wspierającym Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, jako Instytucja Otoczenia Biznesu realizuje wiele działań i projektów unijnych wspierających rozwój gospodarczy i społeczny naszego kraju. Jednym z nich jest projekt TRANS TRITIA, który koncentruje się na rozwinięciu współpracy transgranicznej, koordynacji współpracy między władzami regionalnymi, zarządzającymi transportem oraz operatorami transportu towarowego, jak również na identyfikacji barier w rozwoju transportu towarowego na obszarze Tritii (województwo śląskie, województwo opolskie, Kraj Morawsko-Śląski, Kraj Żyliński) oraz identyfikacji potencjału regionów w obszarze transportu towarowego.

 

Plany działania powstające w ramach projektu TRANS TRITIA mają na celu koordynację działań na rzecz rozwiązania problemów przeciążonego transportu towarowego, w szczególności sieci drogowej w strefie przygranicznej trzech państw członkowskich Unii Europejskiej, w czterech regionach granicznych Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA. Obszar ten cechuje się wysoką intensywnością tranzytu towarowego odbywającego się na drogach, z pominięciem dróg wodnych.

Nad rozwiązaniem tej sytuacji pracuje zespół projektu TRANS TRITIA, a beneficjentami będą nie tylko firmy transportowe, ale również mieszkańcy, którzy odczują poprawę sytuacji drogowej oraz jakości środowiska.
Idealnym rozwiązaniem tej właśnie sytuacji są plany działania tworzone w ramach projektu Trans Tritia, bazujące na działaniach poszczególnych krajów. Pierwszy z planów działania ma na celu rozwój dróg wodnych do roku 2030. Realizacja poszczególnych projektów inwestycyjnych w nim opisanych doprowadzi do zwiększenia dostępności regionów drogą wodną oraz do przeniesienia części tranzytu towarowego, realizowanego w sposób tradycyjny – na rzecz transportu wodnego śródlądowego. Realizacja planu wpłynie pozytywnie na rozwój zrównoważonego transportu towarowego – z korzyścią dla społeczeństwa, jak i dla środowiska.

Plan działania koncentruje się na dwóch poziomach: wdrożeniu zamiaru budowy dróg wodnych do strategii działania na poziomach regionalnym oraz europejskim oraz nadaniu priorytetowego charakteru odcinkom planowanych połączeń dróg wodnych, w tym ich budżetom, zakładając ich realizację w horyzoncie roku 2030.

Powstały plan działania jest pierwszym z trzech planów działania w ramach projektu. Obecnie w przygotowaniu są plany działania skupione na kolei oraz centrach logistycznych i terminalach intermodalnych. Plany te przedstawią możliwości bardziej efektywnego wykorzystania kolei do transportu towarowego oraz analizę miejsc przeładunku, razem z propozycją powstania nowych terminali w innych lokalizacjach.

Pełna treść planu działania dostępna jest na stronie internetowej projektu TRANS TRITIA
(https://www.interreg-central.eu/Content.Node/TRANS-TRITIA.html) w sekcji PROJECT PUBLICATIONS.

Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Projekt Trans Tritia realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu  Rozwoju Regionalnego w ramach programu Interreg Europa Środkowa.

Po więcej informacji zapraszamy na:

www.facebook.com/transtritia