Aktualności

« zobacz wszystkie aktualności

27 wrz 2017

Międzynarodowe Targi Morskie BALTEXPO 2017

Podczas BaltExpo 2017 dyskutowano o rozwoju portów morskich, transportu śródlądowego i kolejowego w kraju.

Na kolejnej już edycji Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017 obecne było Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk Adriatyk.

Stoisko znajdowało się w Strefie Inwestora Baltexpo, na którym prezentowane były tereny inwestycyjne województw położonych wzdłuż korytarza Bałtyk Adriatyk w Polsce.

Ponadto, Prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk Adriatyk Pan Ryszard Świlski wziął udział w konferencji pod tytułem: Przyszłe inwestycje na rzecz rozwoju polskich portów morskich. Rola korytarzy TEN-T.

Uczestnicy dyskusji zastanawiali się nad tym, co zrobić, by zwiększyć konkurencyjność polskich portów i przyciągnąć większą liczbę zagranicznych klientów. Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu są alternatywą dla nabrzeży w Kłajpedzie i nad Adriatykiem, a jedynie dobra infrastruktura, krótszy czas obsługi kontenerowców, szybszy przeładunek i transport towarów realnie zachęcą do korzystania z polskich portów. Atutem polskich portów jest elastyczność, całodobowa praca, nawet w święta, możliwość przeładowania niemal każdego towaru oraz konkurencyjna cena. Na atrakcyjność portów wpływa też dobra infrastruktura drogowa i kolejowa, która zapewnia szybki transport towarów z portów w głąb kontynentu, m.in. do Czech, na Słowację czy Węgry. By spełnić warunki utworzenia korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk konieczne jest dokończenie ostatniego odcinka autostrady A1 w województwie śląskim. Podobna sytuacja dotyczy linii kolejowych E 65 (na terenie Polski: Gdynia – Warszawa – Zawiercie – Katowice – Zebrzydowice) oraz C-E 65 (Gdynia – Tczew – Chorzów Batory – Tychy – Bielsko-Biała – Zwardoń). Ogromne znaczenie ma także modernizacja linii kolejowej 201 prowadzona z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Leśną, Wierzchucin, Lipową Tucholską, Kościerzynę, Somonino do Gdyni, która sprawnie połączy port gdyński z krajowymi trasami.

– W tej chwili już około 30 proc. polskiego handlu zagranicznego obsługiwane jest przez polskie porty. Natomiast udział kolei w obsłudze morskich terminali kontenerowych w 2016 roku wyniósł prawie 30 proc., co jest znaczącym wzrostem w ostatnich latach (w 2010 roku było to niewiele ponad 14 proc.) – powiedział Ryszard Świlski. – Zależy nam jednak na stałym podnoszeniu wyników transportu intermodalnego (realizowanego przy pomocy różnych rodzajów transportu – przyp. red.). Polska zajmuje bowiem dopiero 8. miejsce w Unii Europejskiej pod względem wykorzystania różnych form transportu towarów – dodał.

Międzynarodowe Targi Morskie BALTEXPO to największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej, organizowane co dwa lata nieprzerwanie od 1982 roku. Każda edycja BALTEXPO, organizowana z dużym poparciem i pod patronatem odpowiedzialnych za ten sektor gospodarki organów administracji rządowej, samorządów i organizacji branżowych, cieszy się dużym zainteresowaniem jako wydarzenie, na którym prezentowany jest dorobek i oferta przedsiębiorstw, klastrów oraz instytutów naukowo-badawczych z obszarów przemysłu stoczniowego; offshore; infrastruktury portów i przemysłu morskiego; transportu i logistyki morskiej; żeglugi; bezpieczeństwa wybrzeża, portów i żeglugi oraz ochrony środowiska.

IMG_7805

20170912_165152

IMG_7911

IMG_8363

IMG_8405

IMG_8468

IMG_8487