Aktualności

« zobacz wszystkie aktualności

20 gru 2017
DSC04106

Posiedzenie Zespołu Roboczego Komisji Europejskiej dla Korytarzy Transportowych TEN-T Bałtyk-Adriatyk i Morze Północne-Bałtyk.

W dniu 28 listopada w Poznaniu zainaugurowano wspólne posiedzenie Zespołu Roboczego Komisji Europejskiej dla Korytarzy Transportowych TEN-T Bałtyk-Adriatyk i Morze Północne-Bałtyk. To pierwsze w historii istnienia korytarzy TEN-T wspólne spotkanie tego zespołu poza siedzibą KE.
Przez Polskę i jednocześnie przez województwo wielkopolskie przebiegają obecnie dwa korytarze TEN-T: Korytarz Morze Północne-Bałtyk oraz Korytarz Bałtyk-Adriatyk.

Jak tłumaczył PAP we wtorek wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, stolica Wielkopolski została wybrana przez Komisję Europejską na miejsce posiedzenia jako ośrodek położony na przecięciu dwóch międzynarodowych korytarzy transportowych i „interesujący przykład dużego węzła miejskiego”.

Jankowiak wskazał też, że to właśnie przez województwo wielkopolskie przebiegają dwa „międzynarodowe korytarze transportowe: Korytarz Bałtyk-Adriatyk oraz Korytarz Morze Północne-Bałtyk. Do pierwszego korytarza należy m.in. linia kolejowa nr E59 na odcinku Krzyż-Rawicz, natomiast do drugiego – linia E20 od Zbąszynia do Kłodawy, a także autostrada A2”.

W posiedzeniu w Poznaniu wzięło udział ok. 30 przedstawicieli z kilkunastu europejskich miast i regionów, a także przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jednym z głównych tematów obrad były tzw. wąskie gardła komunikacyjne w miastach, regionach i makroregionach.

Jednym z uczestników był Ryszard Świlski Członek Zarządu Województwa Pomorskiego pełniący funkcję Prezesa Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk Adriatyk. Komisji Europejskiej od początku zależało na budowaniu współpracy podmiotów i beneficjentów korytarzy europejskich. Polska inicjatywa współpracy międzyregionalnej z udziałem biznesu została przedstawiona jako wzór oddolnego podjęcia działań na rzecz realizacji projektów infrastrukturalnych a także monitoringu wpływu korytarza Bałtyk Adriatyk na rozwój gospodarczy i społeczny regionów od Bałtyku ą po Śląsk.

Obecna w Poznaniu koordynator europejska Korytarza Morze Północne-Bałtyk Catherine Trautmann, podkreśliła, że „Poznań znajduje się w sercu Europy, dlatego jest to idealne miejsce, aby rozmawiać o transporcie, o połączeniach i o korytarzach TEN-T”.

„W Poznaniu będziemy zwracać uwagę przede wszystkim na historię sukcesu, na takie rzeczy, jak rozwój kolei regionalnej, ale również np. organizację transportu, czy synchronizację między transportem samochodowym i kolejowym. Będziemy rozmawiać też o inicjatywach przede wszystkim dotyczących węzłów miejskich, które uznajemy za niewystarczająco podkreślane” – powiedziała.

Koordynator europejski Korytarza Bałtyk-Adriatyk prof. Kurt Bodewig zaznaczył natomiast, że rozpoczęte we wtorek w Poznaniu posiedzenie jest spotkaniem historycznym. „To pierwsze posiedzenie wspólne grupy roboczej oraz stowarzyszenia regionów dotyczące również makroekonomicznych strategii związanych z regionami. Ja chciałbym się tu jednak skupić przede wszystkim na pomyśle flagowym, czyli dotyczącym węzłów transferowych położonych w regionach miejskich i jednocześnie istniejących i położonych wewnątrz systemów transportowych” – mówił.

„Jeżeli chodzi o Wielkopolskę, to doświadczenia tego regionu są dla nas bardzo cenne, ponieważ widzimy, że stworzono tu niezwykle wydajny system kolejowy. Właśnie takie przykłady jak Poznań są dla nas znakomite, idealne do wykorzystania przy rozwoju pomysłu flagowego. Szczególnie, że w dniu dzisiejszym w spotkaniu uczestniczą przedstawiciele ośmiu państw, którzy przyjechali tu dyskutować o ideach związanych z transportem w UE i próbować znaleźć rozwiązania dotyczące różnego rodzaju barier dla rozwoju transportu” – mówił.

W dniu 29 listopada, w trakcie drugiego dnia spotkania, uczestnicy złożyli wizytę w intermodalnym terminalu kontenerowym CLIP Logistics. Tam też odbyły się prezentacje i dyskusje na temat infrastruktury kolejowej i drogowej w polskiej części korytarzy Morze Północne-Bałtyk i Bałtyk-Adriatyk. Goście mieli okazję zapoznać się z działalnością CLIP Logistics.

DSC04106

Bez tytułu

DSC04125

Bez tytułu2